Making as Learning is about a learning process. A lot of learning is purely theoretical, but sometimes that is not enough. Your hands or your mind have to do it. Driving a car or dancing is something you can’t learn from a book.

The same applies to many new techniques in textile art. You make them your own and perfect them only by doing. Over time you also start to see how you can use a certain technique to your advantage. And then you are in the area where no one else can imitate you: your own artistic development. But you have already tried thousands of times, thrown a lot of work in the trash and started over again and again. Ultimately, your perseverance will be rewarded with beautiful, but above all unique and therefore interesting works.

Making as Learning prompted me to go back in time. To the time when a wave of innovation swept through the many amateur clubs that deal with textiles in the broadest sense of the word in the Netherlands and for which traditional craft techniques are used. The challenge was to create new and innovative art with these techniques.

I started experimenting with many printing techniques: monoprint, screen print, rusting,  marbeling, shibori, batik, discharge, flour paste batik, stamping. I wrote an article about this every quarter for the Dutch Quilt News and had many test pieces left over.

It is these samples that can now be seen in the work Big Bang, which is part of the 62 Group’s exhibition Making as Learning in Salts Mill in England.

Making as Learning

62Group

8 september – 3 november 2024
Salts Mill

Making as Learning gaat over een leerproces. Veel leren is zuiver theoretisch, maar soms is dat niet voldoende. Je handen of je geest moeten doen. Autorijden of dansen is zo iets dat je niet uit een boekje kunt leren.
Voor veel nieuwe technieken in de textielkunst geldt hetzelfde. Je maakt ze je eigen en perfectioneert ze alleen door te doen. Na verloop van tijd begin je ook in te zien hoe je een bepaalde techniek naar je hand kunt zetten. En dan zit je op het gebied waar een ander je niet meer kan navolgen: je eigen artistieke ontwikkeling. Maar daarvoor heb je al duizenden keren een poging gewaagd, veel werk in de prullenbak gegooid en ben je steeds maar op nieuw weer begonnen. Uiteindelijk wordt je doorzettingsvermogen beloond met prachtige, maar vooral eigen en daardoor interessante werken.

Making as Learning was voor mij aanleiding om terug te gaan in de tijd. Naar de tijd dat een golf van vernieuwing ging door de vele amateurclubs, die zich in Nederland met textiel in de breedste zin van het woord bezighouden en waarvoor prachtige ambachtelijke technieken worden gebruikt. De uitdaging was om met deze technieken nieuwe en vernieuwende kunst te maken.

Ik ging experimenteren met vele druktechnieken: monoprint, zeefdruk, roesten, marbeling, shibori, batik, discharge, flour paste batik, stempelen. Ik schreef daarover elk kwartaal een artikeltje voor het Nederlandse Quiltnieuws en hield veel proeflapjes over.

Het zijn deze proeflapjes die nu te zien zijn in het werk Big Bang dat deel uitmaakt van de tentoonstelling Making as Learning van de 62 Group in Salts Mill in Engeland.